Interview

DSC 5752 2

Interview Guus Maessen
 


Je namen en bijnaam?
Guus Maessen en mijn bijnaam is Wally.

Adres en Woonplaats?
Van Enckevoortstraat 20 in Egchel.

Geboortedatum en plaats?
18 april 1989 in Kepèl.

Uit welke gezinsleden bestaat huize Maessen?
Mijn vrouw Vera, dochter Dani van 6 en zoon Xavi van 4.

Welke opleiding(en) heb je gevolgd?
School is nooit zo mijn hobby geweest. Na het VMBO heb ik 1 jaar koksopleiding gedaan, daarna ben ik over gestapt naar de bakkersopleiding in combinatie met werken. Dit heb ik tot niveau 2 vol kunnen houden en toen ben ik gestopt. In mijn jaarboek van het Bouwens stond dan ook: school is voor Guus een kwelling. Dit is eigenlijk nooit veranderd ;-)

Je bent eigenaar van Café Bej Manders, wat doe je daar en hoe ziet je werkweek eruit?
We zijn het weekend open, dus vrijdag t/m zondag ben ik achter de bar te vinden. Door de week hebben we nog darten en af & toe een vergadering. Verder is maandag poetsdag en moet ik natuurlijk ook nog wat inkopen doen bij de Sligro.

Vertel een leuk voorval in het café?
Onlangs stond Guus de Bruijn te poolen in het café na de nodige biertjes. Had hij niet in de gaten, dat hij stond af te stoten zonder dat de witte bal er lag.
 


Hoe ziet je voetbalcarrière eruit?
Vroeger begonnen in de F van Kepèl, daar al redelijk snel keeper geworden. Dit heb ik toen gedaan tot de C2/C1 en toen ben ik gestopt. Toen ik 18 was, ben ik weer begonnen bij de senioren in Egchel. Daar ben ik los van een paar wedstrijden in het 1e altijd de keeper geweest van het succesteam Egchel 4 (alleen maar bier)

Waarom tussen de palen i.p.v. op het veld?
Je weet wat ze vaak zeggen van een keeper, niet goed genoeg op het veld dus probeer het maar eens in de goal dit pakte voor mij wel aardig uit. 

Welke voetbalkwaliteit raak je lever niet kwijt?
Uhhhh mag ik er ook voetbal kwaliteit bij krijgen?

Als jij de nieuwe trainer van PEC 1 bent, wat zou je dan doen?
Thuiswedstrijden spelen 13:00 i.p.v. 14:30 en verder zou ik Wum op nummer 10 zetten! 

Door welke voetballer wordt je geïnspireerd? 
Nooit echt gehad omdat ik keeper was, maar mijn favoriet van vroeger was natuurlijk Jari Litmanen.

Welke voetbalwedstrijd zou je nog eens opnieuw willen spelen? 
Niet perse 1 wedstrijd, maar heb er achteraf spijt van gehad dat ik in de jeugd gestopt ben, dus die zou ik dan opnieuw doen. Dan had ik misschien een iets hoger niveau aangetikt i.p.v. Egchel 4 en nu soms inval keeper van PEC 6.

Wat is je voetbalhoogtepunt?
Mijn persoonlijke voetbalhoogtepunten zijn op 1 hand te tellen. Dus kies ik toch voor bepaalde hoogtepunten die ik live in het stadion heb meegemaakt: De derde ster Ajax-Twente, Europa League finale in Stockholm en uit in Turijn: het Juventus van Ronaldo kapot spelen.

Voorspel de uitslag PEC’20 1 - Venhorst 1? 
4-1 en ik verwacht een hattrick van Jordi.
 


Je hobby’s naast voetbal?
Voetbal is ook mijn hobby, ik ga zoveel mogelijk wedstrijden naar AJAX, en leuke dingen doen en lekker op vakantie met mijn gezin. 

Typisch Guus Maessen….?
Ajacied!

Waar en wanneer heb je Vera leren kennen?
Op Jong Nederland kamp van Egchel, dit was niet bepaald liefde op het eerste gezicht, maar later bij Kubke en de Kiët fuif van ‘t Kerke is alles toch nog goed gekomen! 

Wat mag er niet ontbreken in jouw biografie?
Ondanks dat ik er niet graag kwam toch mijn school carrière bij ‘t Bouwens, daar kun je wel een boek over schrijven, maar daar over ga ik nu niet in detail treden.

Wat staat bovenaan op je ‘to do list’?
Was vouwen, badkamer poetsen, stofzuigen, gras maaien en speelgoed opruimen van de kinderen.

Je favoriete plekje rondom het huis?
Onze tuin, maar toch kan ik de bank op maandagavond ook wel waarderen. 

Waar hoeft Vera nooit met aan te komen?
Dagje Rotterdam of Eindhoven…
 


Als ik zeg ‘WK voetbal 2026’, dan zeg jij?
Commercieel WK in een land dat niks met voetbal heeft en hele slechte uitzendtijden! 

Wat kijk je het liefst op TV?
Als ik tv kijk, dan graag naar leuke politie series.

Al vakantieplannen in het verschiet?
In de zomer gaan we weer lekker naar Mallorca, ff een paar dagen aan het zwembad liggen met een lekker glas San Miquel. 

Het geheim van een goede kastelein?
Goeie vraag… wat is nog een kastelein? Ik denk gewoon jezelf zijn in het café en verder denk ik dat andere mensen dit beter kunnen beoordelen of ik/wie een goede kastelein is.

Wanneer heb je voor het laatst je grens verlegd?
Elke keer als ik op een traplader sta zonder dat ik me met twee handen kan vasthouden.

Je favoriete drie-gangen-menu?
Oldskool tomaten soepje, biefstuk met pepersaus en een goeie cheesecake.

Wat adviseer je iedereen vooral wel te doen?
Te genieten in het leven en te doen wat je leuk vind!! En misschien ook naar Egchelse kermis te komen over 2 weken.
 


Waar zet je je tanden graag in?
Een lekker ijs, daar kun je me wel voor wakker maken.

Welke grote beslissing heb je onlangs genomen?
Niet echt een grote beslissing, maar ik heb me aangesloten bij de veteranen. Met betrekking tot fietsen, we hebben onlangs 2 elektrische fietsen gekocht.

Wie heeft er een liter bier verdiend? 
Henk Bos & Bassie omdat ze beide na bijna 20 jaar leider van Egchel 4 nu PEC 5 een kampioenschap hebben behaald (hoop ik op moment van schrijven)

Je favoriete gereedschap? 
De afschuimer om een lekkere halve liter Weizener mee af te schuimen.

Welk muzieknummer zou je in een karaokebar zingen? 
Voor de karaoke bar is het beter dat ik niet zing, behalve als ze de tent leeg willen hebben, maar als ik dan moet kiezen. Andre Hazes - leef mijn leven.

Wat wil je dit jaar nog bereikt hebben?
Heb niet echt een doel, maar hoop wel dat mijn dochter Dani haar zwemdiploma haalt, zodat we dit kunnen afvinken. En dat Xavi dit allemaal iets sneller lukt.

Je favoriete biermerk/smaak?
Kan hier natuurlijk maar 1 biermerk neerzetten: Hertog Jan! Ook drink ik graag een IPA, welk merk maakt me niet uit.

Welk programma van vroeger zou je graag weer op tv zien?
100 % Flodder! 
 


Typeer Guus Bos...?
Brokkenpiloot van Egchel 4 vaak geblesseerd, gezellig om er bij te hebben! 

Waarmee zou je het liefst verrast worden?
Dat ik ‘s morgens wakker wordt en dat Vera zou zeggen: we gaan nu 4 dagen, zonder de kinderen, naar Mallorca aan het zwembad liggen en lekker naar het Megapark.

Heb je een leuke traditie?
Wij hebben niet echt tradities behalve dat we as-woensdag, maar tegenwoordig as-donderdag altijd chinees halen. 

Wat zou je doen als je een carrière switch kon maken?
Dan zou ik graag een functie in het bestuur van Ajax willen, om iedereen die daar rondloopt die zichzelf belangrijker vindt dan de club weg te sturen. Mocht dit te hoog gegrepen zijn dan zou ik toch weer terug gaan naar de bakkerij. 

Ik voel me een ‘lucky basterd’, wanneer…?
Als ik 3 sterren heb staan op de gokkast en als ik een leuke dag heb gehad met de kids! 
 


Wat zou je nog graag willen leren?
Handig zijn met klussen, zodat ik niet zo afhankelijk ben van pap. Dat ik in de toekomst mijn kinderen ook kan helpen, zoals ik dat nu met pap heb.

Voor of Achter de bar?
Achter de bar, maar voor de bar ben ik ook graag te vinden. Vraag maar aan de jongens van PEC6 (Dörpse kermis)

Kepèlse of Egchelse?
Zoals in mijn proclamatie stond als prins van de Kemphazen: ‘Als Kepèlse kuus geboren mer mien hert aan de Kemhazen verloren’ 

Licht of geluid?
Licht en geluid! Je hebt het allebei nodig.

Doelman of keeper?
100 % keeper!! 

Plastic beker of gewoon glas?
Een normale café avond natuurlijk in een glas, maar ik ben bij evenementen echt wel liefhebber van plastic. Dan wel wegwerp plastic en niet de hardcups die je tegenwoordig vaker ziet. Deze vind ik zo vies. Als je ziet waar die aan het einde van avond allemaal liggen en de dag erna weer op de bar staan...

Welke vraag mag niet ontbreken in het volgende interview?
Welk biermerk zou jij het liefst drinken in de kantine?

Afsluiten met een leuke mop, anekdote, of spreuk…?
Geen mop/spreuk. Maar ik wil jou (Wendy) graag een compliment meegeven hoe jij elke keer voor elkaar krijgt om zo’n tof interview voor elkaar te krijgen! Hoop dat je dit nog lang wil doen! 

--------------------------------------------------

Hallo,

Wil je een kandidaat aandragen en/of zelf geïnterviewd worden?
Dit kan, laat het mij weten d.m.v. een e-mail te sturen naar wendydotje@gmail.com en de rest wordt geregeld.
De enige voorwaarden is een volwassen lid van PEC’20.

Groeten,
Trendy Wendy

Interview